Viimeaikoina pelin sisällä on noussut kovaksi puheenaiheiksi tupaidentiteetit ja roolipelihahmon kehitys ja luontiprosessi. Metodeja hahmonluonnissa on enemmän kuin pelaajia eikä varsinaisesti oikeaa tai väärää kehityssuuntaa ole — joku saattaa luoda väljät raamit oman hahmonsa luonteelle ja kiinnostuksille siinä missä joku muu kirjoittaisi hahmostaan kattavan esittelyn kaikkine yksityiskohtineen. Oli keino tuottaa hahmo mikä tahansa, pelissä on hyvä ottaa huomioon hahmon tupa ja siihen kohdistuvat kliseet, jotka tekevät ns. klisehahmoista varsinaisia sudenkuoppia roolipelaajille. Potter-kirjoista Luihuisen esikuvaksi jäi ilkeä Draco Malfoy samalla kun Rohkelikko muistetaan Godricin ylväästä miekasta ja Harry Potterin rohkeudesta. Korpinkynnet ovat viisaita kuin kotkat ja puuskupuhit nöyriä ja sydämellisiä. Hahmonluonnissa vaikeinta ei ole pelkästään itselleen mieluisan hahmon tekeminen vaan myös koko roolipelin ja loren aikaisempien tottumusten ja tupaidentiteettien rikkominen. Klisehahmot kulminoituvat enemmän tai vähemmän meidän roolipelimme Luihuisen tuvan oppilaisiin, jossa ihanteellinen luihuinen on kylmä, puhdasverinen ja ylimielinen pimeyden velho.